torstai 18. heinäkuuta 2013

10 steps

Pyynnöstä ajattelin kertoa vähän miten olen päätynyt tähän tilanteeseen, kun kaikki on valmiina lähtöön. Tämä prosessi ei ole mikään helppo, mutta voin jo ennen vaihtoa sanoa että on todellakin sen arvoista! Yritän selittää ihan kunnolla että tiedätte mihin olette mahdollisesti pyrkimässä :D
Eli 10 steps to an exchange! :P

#1: Juttele vanhempien kanssa
Kannattaa ajoissa jutella vanhempien kanssa jos vaihto on edes mahdollista. Mieti jo valmiiksi mahdollista kohdemaata. Vaikka vanhemmat joskus vaikuttaa vähän skeptisiltä ei kannata menettää toivoa. Pitää vaan valmistautua täsmentämään iskulauseitaan ;) 

#2: Varmista että koulu on ok asian kanssa
Itse kamppailin kovasti tämän asian kanssa. Esim. meillä tulisi musalinjalla kurssien kanssa isoja ongelmia. Olisi harmittanut perua koko vaihtovuosi sellaisen takia. Kakkosella tartuin härkää sarvista ja kamppailin kunnes sain tahtoni läpi, mutta joudun silti esim. aloittaa tekemään mun lopputyötä Uudessa-Seelannissa. 

#3: Valitse kohdemaa ja järjestö
Kohdemaita on loputtomiin, ja järjestöjä useampia. Itse valitsin Exploriuksen ja olen ollut tyytyväinen :) Ei mitään suurempia kommelluksia tai ongelmia, ja toimistolla kivoja ihmisiä töissä! :)
Muut järjestöt ovat esim. STS, EF , Rotary ja AFS
Huhuihin ei aina kannata uskoa, koska kaikista on jotain hyvää ja huonoa. Pitää itse miettiä mitä haluaa ja ehkä ottaa selvää oman kohdemaan kokemuksia. Kannattaa myös miettiä jotain vara-kohdemaata jos asiat eivät mene suunnitelmien mukaan. Mulle varasuunnitelma näytti olevan vielä parempi! <3

#4: Ilmoittaudu
Ilmoittautumislomakkeita on kaikenlaisia, mutta järjestön sivuilta löytyy tarkat ohjeet. Kannattaa olla nopea! Mulla meni viimeinen paikka Australiaan nenän edestä. Ilmoittautua voi moneen järjestöön että varmasti saa paikan jostain. Kesä/alkusyksy on hyvä aika ilmoittautua.

#5: Haastattelu
Järjestö ottaa sinuun toivottavasti yhteyttä ja pääset todennäköisesti haastatteluun missä sinulta kysytään vaihtoon liittyviä kysymyksiä, esim. Miksi haluat vaihtooppilaaksi? Miksi haluat juuri tähän maahan? Miten autat kotona? jne. Voi miettiä etukäteen jotain vastauksia. Mulla oli osa haastattelusta englanniksi. Haastatteluun, ja haastattelussa piti täyttää jotain.

Paperit paikan varmistamisesta


#6: Hakupaketti 
Hyväksymisen jälkeen alkaa todellinen "paperisota". Mä olen niiiin helpottunut että tää osa on ohi XD
Syksyllä hain toimistolta sellaisen 2 cm paksun paperipinon (paljon isompi kuin kuvassa) jota piti täyttää parissa viikossa. Sitä piti tehdä todella huolella, koska sen perusteella perhe valitaan. Varaa ajoissa aikaa lääkärille ja mieti mahdollisia rokotuksia ajoissa. Just tällainen on osa hakupakettia. 

#7: Valmennukset
Eri järjestöt hoitaa tämän asian eri tavalla. Jotkut pitää valmennustilaisuudet intensiivisenä yhtenä viikonloppuna, mutta esim. Explorius piti näitä osissa. Kävin kaikissa neljässä. Melkein kaikkien vanhemmat oli mukana, ja mun mielestä oli hyvin järjestetty. Tilaisuuksissa oli usein joku vanha vaihtari kertomassa kaikkea jännää. Oli myös kivaa nähdä kenen kanssa lähtee maailmalle.

#8: Tuskallinen odotus
Hostperheen odottaminen on ollut melkein eniten hermoja raastava asia mun elämässä :D
Mä en uskonut kun mulle sanottiin "Odota ihan rauhassa, kaikki saa perheen!" Mutta sitä vaan miettii niitä muutamia jotka ei saa :D Mutta kyllä se perhe sieltä tulee, ihan oikeasti. Se voi tulla 6kk ennen lähtöä tai pari päivää ennen, mutta kyllä se tulee!

#9: Viisumi
Ajankohta täyttämiseen voi vaihdella, mutta siitä ei pääse karkuun :D Jotkut kysymykset voi olla ihan mahdottomia, mutta järjestöltä voi aina kysyä, koska niille on ihan tuttu juttu.

#10: Pakkaaminen 
Pistäähän se vähän miettimään miten saisi 10kk yhteen matkalaukkuun joka saa painaa vaan 23kg...

Eiköhän siinä kaikki :D 
Onko vielä jotain kysyttävää? Pistäkää kommenttia tulemaan! :) 

- Roxy



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti