tiistai 19. marraskuuta 2013

Practical stuff

On tullut vähän kysymyksiä ask.fm:issä ja kommenteissa, ja ajattelin myös vastaa kysymyksiin mitä mä aika usein saan yksityisviesteillä. Kaikki on tosi vierasta täällä niin vastaan mielelläni! :)

Ennen vaihtoa 

Olitko ennen vaihtoon lähtemistä hyvä enkussa? Millaisia numeroita sait lukiossa? :)
Mä olin ihan ok. Mulla oli kyllä todella sekava aksentti ja pienempi sanavarasto kuin nyt. Mulla oli yleensä 7 tai 8, mutta kyllä ne sanoivat haastattelussa että ovat kuulleet paljon huonompia mun numeroilla. 

Oliko koko prosessi päästä vaihtoon vaikea, ja mitä sulta vaaditaan? 
Oli ja ei. Jos on ihan ok kohdemaan kielellä, jos on aikaa täyttämään hakupakettia, jos kestäis asumaan kauan poissa kotoa, jos on valmis olemaan avarakatseinen ja jos on rahaa lähtemään niin ei se ole kauheen vaikeeta. Jotenkin kun on niin innoissaan se prosessi ei tunnu niin vaikealta. Oon tehnyt postauksen aikasemmin koko prosessista, lue tästä.

Raha



Onko vaihtoon lähteminen kallista? 
On! 

Kuinka paljon sun vaihtovuosi maksoi kaikenkaikkiaan? :)
Tosi vaikeeta sanoa kun on vaan mennyt neljä kuukautta, mutta ensimmäiseksi vuosihinta (!), vakuutukset, tuliaiset, mahdollinen matkalaukku, mahdollinen koulupuku, puhelinliittymä, shoppailu, tapahtumat, mahdolliset matkat jne. Tulee myös tosi paljon yllättäviä menoja, esim. mulla mun puhelimen korjaus, niin on pakko olla rahaa mukana. Muistan että mäkin kysyin tota ennen kun lähdin ja kukaan ei osannut vastaa, koska se oikeesti riippuu niin monesta asiasta! 
Lue lisää tästä ja käy lukemassa Explorius, STS, YFU, EF, AFS ja Rotaryn sivuilla! :)

Oma rahan kulutus? 
Kuten sanoin riippuu tosi monesta asiasta, esim päädytkö isoon kaupunkiin tai pikkukylään (kuten minä missä ei voi tuhlaa kauheesti rahaa), onko sulla antelias isäntäperhe, onko kohdemaa halpa, matkustatko jne. Sanoisin et kyllä pärjää 50-100€ kuukaudessa jos haluaa (pärjäisin varmaan ilman rahaa jos olisin vaan kotona), mutta kuulin myös yhdestä vaihtarista joka tuhlaa 1000€ kuukaudessa niin sekin onnistuu :D Olen itsekin vähän miettinyt mitenköhän paljon tulee tuhlattua, ja arvaisin et keskimäärin 100-150€ kuussa?

Kaverit ja perhe




Kenen kanssa hengailet nykyään? 
Ayla, Georgia, Mona, siskon ja sen kavereiden, Kristen, Koping, T-dawg, Ben o'H, ja tietty perheen kanssa tosi paljon :)

Miksi vaihdoit kaveriporukkaa?
Jotenkin mä en ollut "yksi heistä". Puhuivat usein pahaa muista, ja uuden porukan kanssa mulla on enemmän yhteistä. Oli myös aika löytää kavereita ensi vuodeksi kun se vanha porukka ei tule olemaan siellä.

Miten paljon yhteyttä pidät Suomeen? 
Aika paljon. Täällä on niin paljon hiljaisia hetkiä että helposti tulee puhuttua parhaiden kavereiden ja oman perheen kanssa Facebookissa tai Skypessä. Vois uskoa että haittais mun englantia jne, mutta mun mielest on vaan hyvä että ylläpidän suomea ja ruotsia etten oo ihan pulassa kirjoituksien kanssa ensi syksynä :D My friends could tell my Swedish and Finnish is already a big mess :D (Mä en ymmärtänyt sanaa "poikkeus" mun äidinkielellä XD)




Ootko siellä kuin kotonasi? 
Oon! :D Meen jääkaapille kun on nälkä, kiusaan sisaruksia, ne kiusaa mua, kävelen täällä zombina aamuisin ja oon vaan et no oho jäi sänky petaamatta :D

Mitä tehtäviä sulla on kotona? 
Aina jotain tehtäviä päivittäin. Pyykki, imurointia, kylpyhuoneen siivousta, keittiössä auttaminen, tiskikone, kokkaus, verhot (iso talo), uima-altaan siivoominen, auttaminen kaatopaikalla, ja tietty oma huone jne :) Meillä on periaatteena "All hands on deck!"

Miten paljon vapautta sulla on? 
Kyllä mun host vanhemmat antaa mun tehdä melkein kaikkea, kunhan tietävät kaikki yksityiskohdat :D Vähän ne panikoi pimeässä liikkumista ja haluaa aina tietää kenen kanssa liikun, mutta ne luottaa kyl muhun. Toinen seikkahan on tää sijainti, niin vapautta ei kauheesti oo jos ei oo kyytiä :D 

Muut

Miten sun enkun oppiminen sujuu? 
Tosi hyvin. Kaikki auttaa tosi paljon siinä. Mun host äitihän on erityisopettaja ja se tosi innokkaasti aina selittää kaikkia vaikeita sanoja mitä tulee vastaan, kysyy aina "Do you know what it means?" ja sit kauheet selitykset ennen kun edes ehtii vastaa :D Kaveritkin ei vaan tarvittaessa auta kieliopillisesti, vaan auttaa myös aksentin saamisessa sanomalla "No, that sounded really American, say..." tai "Haha, that sounded really kiwi, good!".  

Miten perheet valitsee vaihtareita siellä? 
Mun perhe sai puhelun että tarvitsen pikaisesti isäntäperhettä, ja koska mun äiti on niin avoinmielinen se otti mut tänne ennen kuin se edes näki mut ja ilmoitti vaan mun sisaruksille että meille tulee nyt vaihtari :D Mun ensimmäinen host äiti sai mun kuvan ja kirjeen ja ne kysyivät vaan että haluatko tän tytön, koska ne oli katsonut toimistossa että me sovittaisiin yhteen.. Mutta en nyt oikein tiedä että onko se hyvä tapa, koska miten siinä kävi... Mulle tuli vähän sellainen fiilis et aijaa oonko vaan joku random koska sä vaan halusit jonkun vaihtarin... Mun tuleva väliaikainen perhe oli nähnyt mua monta kertaa ja sitten ne ehdottivat että voisin asua niillä sillä aikaa kun mun perhe on Euroopassa :) 

Onko sulla instagram? 
On. roxable


Ootko miettiny yhtään poislähtöä?
Oon :( vaikka siihen on paljon aikaa, pelottaa jo ajatus! Jotenkin kun ilmoittaudin South Island tripille ja mietin että se on jossain puolessa välissä vaihtovuotta ja siihen on paaaljon aikaa, niin se on jo tyyliin viikon kuluttua! Ja kun katson jotain videoita tuntuu et niistä on ikuisuus vaikka aika menee ihan sairaan nopeasti. Ja mun kaveri Kiinasta lähtee takaisin kohta ja me juteltiin lähdöstä ja tuli vaan tosi haikee fiilis, että kyllä. Tulee päivittäin mieleen, varsinkin kun on todella onnellinen ja vaan ajattelee että kohta mä joudun luopumaan tästä. Mutta ajattelen vaan että se on merkki siitä että tää vuosi on tosi hyvä asia mulle, ja mielummin lopetan asioita kun on vielä hyvä fiilis, koska silloin mulle jää ikuisia hyviä muistoja, ja kaikki loppuu kuitenkin aina! Pitää vaan nauttia silloin kun vielä voi :)  "How lucky am I to have something to miss?"

- Roxy

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti