keskiviikko 4. syyskuuta 2013

Differences


Työmoraali 

Kuten olen jo varmaan kertonut, koulussa ei tehdä kauheesti mitään.
Kun koulussa ei tehdä mitään muuttu itse laiskaksi, niin pienetkin tehtävät tuntuu siltä että ääh ei jaksa. En tajuu että ne muutenkin käyttää niin paljon aikaa yhteen asiaan. Kuulemma niillä on ollut kokonainen vuosi "Solu ja perinnöllisyys"-kurssi (BI2 Suomessa). Ne kutsuu mua "slackeriks" kun en tee mitään (koska oon niin nopee et oon jo valmis niin sit mä vaan istun) :D

Ihmissuhteet


Täällä ollaan perheen kanssa tosi paljon! Jaetaan päivän kuulumisia ja ollaan perheen kanssa joka päivä. En kyllä tiedä ketään joka olisi näin intensiivisesti niiden vanhempien ja sisarusten kanssa Suomessa :D Oli mulle ainakin yllätys kun tulin tänne.
Monet mun kavereista sanoo että "School is for socializing, home is for study". Vähän urpoo ku sit niit ei näy koulun jälkeen :D



Televisio

Telkkarissa näin eilen mainoksen missä kannustettiin säästämään ajoissa omiin hautajaisiin "So they can party when I go" :D Täällä on myös paljon "Haluatko Miljonääriksi?"-tyyppisiä ohjelmia.

Liikenne

Täällähän siis on vasemmanpuolinen liikenne. Riippuu päivästä (joskus olen enemmän ja joskus vähemmän tottunut) mutta välillä autot ajaa vieläkin mun mielestä "väärällä puolella". En mä muuten olis vaarallinen liikenteessä, mutta saatan katsoa toiseen suuntaan ja vaan kävellä kadun yli enkä huomaa ajavaa autoo kun ne ei käytä valoja täällä -.- Makes sense että oikeasti pidetään valoja päällä Suomessa että erottaa paremmin liikkuvaa autoa!


Alkoholivalistus 

Koulussa tiedotetaan sata kertaa enemmän alkoholista, huumeista jne. Täällä viikottain muistutetaan haitoista ja vaaroista, mutta enemmän asenteella "koska te nyt kuitenkin tulette kokeilemaan niin käyttäkää turvallisesti." (SADD-week postaus)

Ruoka

Ruoka on epäterveellisempää! Mä vielä pyörin täältä lihapullana takaisin :D Täällä on sokeria (ja paljon) ihan kaikessa! Kaikkia tavallisiakin myslipatukoita ympäröi joko paksu suklaakerros tai hunajaa ja sokeria..? Sipsit on varmaan ainakin tuplasti rasvaisempia ja "täys"mehussa on yleensä 29% sokeria. Toinen NZ-vaihtari sanoi että ne saatta jopa friteerata vihannekset! Täällä ei onneksi niin paha, mutta kyllä tulee välillä ruisleipää ja omia ruokatapoja vähän ikävä.




Facebook

Täällä monet ihmiset ihan tosissaan tykkäävät omista kuvista ja statuksista Facebookissa :D


Henkinen kypsyys

Täällä ollaan sairaan lapsellisia... Voitteko ajatella että lukion vikoilla luokilla olevat (17-18v) ovat niin lapsellisia että juorut ovat vielä tasolla "hihihi toi tykkää tosta!"? On kyllä ideaa että lukio ja yläaste on erikseen Suomessa :D *Huokaus*....

- Roxy

2 kommenttia: